O nás: Na bezpečnosti nám záležíO nás: Na bezpečnosti nám záleží Podporujeme naše válečné veterányPodporujeme naše válečné veterány Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!

Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 se představilo na Dnech NATO

 17. 09. 2017      0 komentářů

Na letošních Dnech NATO se během dynamických ukázek poprvé veřejně představilo bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2, jež je jedním z uchazečů ve výběrovém řízení české armády na nová pásová obrněná vozidla. Výrobce vozidla, společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS), jej předvedl s nejnovější dálkově řízenou věží.

DSC_1080
Foto: Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 

Dny NATO a Vzdušných sil Armáda České republiky byly svědky první veřejné dynamické ukázky nejnovějšího provedení bojového vozidla ASCOD 2 s bezposádkovou věží Samson Mk II, které společnost GDELS nabízí české armádě jako nástupce končících BVP-2. Odborná o laická veřejnost se tak mohla bezprostředně seznámit s jedním z kandidátů na přezbrojení motostřeleckých jednotek AČR.

IDET 2017 GDELS (1)
Foto: Inetriér vozidla ASCOD 2

GDELS jako jediný přední výrobce speciální techniky v minulosti dokázal, že je schopen do Česka přenést technologie potřebné k výrobě špičkové vojenské techniky a zapojit do ní český průmysl. Tím příkladem je obrněné vozidlo Pandur II CZ. GDELS už v roce 2015 uzavřel strategickou spolupráci s holdingem Czechoslovak Group (CSG), a díky tomu podnik Tatra Defence Vehicle, který do CSG patří, vlastní licenci na výrobu, modernizace i servisní podporu vozidel Pandur II. Tak je zajištěna soběstačnost Česka ve výrobě i opravách kolových obrněných vozidel armády. Podobný scénář se může uskutečnit i v případě výběru BVP ASCOD 2.

IDET 2017 GDELS (11)
Foto: Bezposádková věž Samson Mk II

Obrněný ASCOD druhé generace

Obrněná platforma ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální vozidlo vhodné jako základ pro celou šíři speciálních provedení a verzí. Jeho vývoj začal na konci 80. let ve spolupráci rakouských a španělských firem na základě požadavků armád obou zemí. Není bez zajímavosti, že na projektu ASCOD pracoval tým inženýrů, který se podílel i na vývoji vozidel Pandur, oba typy tak mají některá společná konstrukční řešení. Sériová vozidla španělská armáda zavedla do výzbroje v roce 1998 pod označením Pizarro, během let získala na 356 kusů. U rakouské armády k tomu došlo až poněkud později, první kusy s označením Ulan dostal Bundesheer až v roce 2002, celkem jich odebral 112 exemplářů.

IDET 2017 GDELS (14)
Foto: Bezposádková věž Samson Mk II

Nicméně vývoj vozidla ASCOD dodávkami pro rakouskou a španělskou armádou neskončil. V roce 2004 společnost GDELS představila jeho pokročilou a značně vylepšenou podobu označovanou jako ASCOD 2. Dnes je toto provedení nabízeno ve dvou verzích – ASCOD 35 a ASCOD 42. Právě ASCOD 2 v provedení 42 se stal základem pro nová obrněná vozidla řady Ajax, která britská vláda v roce 2010 vybrala v rámci programu Scout SV.

IDET 2017 GDELS (3)
Foto: Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2

Dodávky sériových vozidel Ajax začaly v tomto roce, celkem má vzniknout na 589 kusů, a to hned v devíti verzích. To znamená, že pokud by česká armáda vybrala za nástupce BVP-2 typ ASCOD 2, mohla by do své výzbroje zavést různé účelové modifikace vycházející z britských. I provedení s věží Samson Mk II, které se účastnilo českých armádních testů a předvedlo se na Dnech NATO, už v sobě zahrnuje konstrukční řešení uplatněná pro britská vozidla řady Ajax. Operačního stupně by vozidla řady Ajax měla dosáhnout v roce 2019. Česká armáda by tak v případě výběru ASCODu 2 a s plánovaným zahájením dodávek v roce 2020 mohla čerpat z britských zkušeností se zaváděním nové obrněné platformy do výzbroje.

20170620_141351
Foto: Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2

Nejnovější podoba vozidel ASCOD 2 má jako základ skořepinovou korbu ze svařovaných ocelových plátů. V útrobách je prostor pro tříčlennou posádku tvořenou velitelem, řidičem a střelcem i pro šest až osm plně vyzbrojených vojáků pěchotního družstva. Řidič má stanoviště v přídi vlevo, vpravo se nachází pohonná jednotka. Tou je v případě ASCODu 35 motor MTU 8V 199T20 (výkon 530 kW), pro

ASCOD 42 je k dispozici silnější MTU 8V 199T21 (výkon 600 kW). ASCOD 2 však může být vybaven i hybridním pohonným systémem.

20170620_142603
Foto: Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2

Balistická odolnost vozidel ASCOD 35/42 dosahuje úrovně 5 dle normy STANAG 4569 a úrovně 4a/b proti minám. Základní pancéřování poskytuje posádce ochranu proti průbojné munici ráže 7,62 mm, čelo korby pak do ráže 14,5 mm. Zvýšit úroveň balistické ochrany lze pomocí přídavného pasivního pancéřování. ASCOD 2 může být vybaven i současnými moderními pasivními i aktivními obrannými systémy nebo bloky dynamického pancíře. Všechny tyto možnosti dělají z ASCODu 2 jeden z nejodolnějších strojů své kategorie, který se může v té nejvyšší úrovni vybavení rovnat i typu IFV Puma. Podlahové části ASCODu vydrží explozi miny nebo nástražného výbušného zařízení do síly ekvivalentu více než 10 kg TNT.

ASCOD 35/42 lze vybavit nejrůznějšími věžemi a výzbrojí i specializovanými nástavbami. Ve verzi obrněný transportér je možné volit z několika dálkově ovládaných bojových stanic s kulomety ráží 7,62 mm až 12,7 mm, věže pro bojová vozidla pěchoty dávají možnost výběru zbraní ráže od 25 mm do 40 mm. Podvozek i korba ASCODu dovoluje i instalaci věží s kanony 105 mm či 120 mm pro použití v roli stíhačů tanků či vozidel pro podpůrnou palbu. Testů české armády se účastnil ASCOD 2 v provedení s bojovou věží Rafael Samsom Mk II, která je vývojovou verzí věže instalované na vozidlech Pandur II CZ české armády se stejnou výzbrojí.

 autor: Redakce

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

FROGMAN