O nás: Na bezpečnosti nám záležíO nás: Na bezpečnosti nám záleží Podporujeme naše válečné veterányPodporujeme naše válečné veterány Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!

BRUS - dron Vojenského technického ústavu: S uplatněním to bude mít těžké

 17. 03. 2015      0 komentářů

Nedávné předvedení Bezpilotního rotorového univerzálního systému (odtud zkratka BRUS) spojené s návštěvou kardinála Duky na kbelském letišti, kde sídlí VTÚ letectva a PVO, splnilo účel. Účastnila se snad všechna myslitelná média a BRUS je v očích českého diváka ztělesněním dronu. Jenže na trhu to nebude mít úplně snadné...

robodrone_brus_00Foto: BRUS - dron Vojenského technického ústavu

Zlí jazykové tvrdí, že BRUS zatím zdaleka není ve stadiu, kdy by mohl být masověji používán. VTÚ o leteckých nehodách nepodává hlášení Úřadu pro civilní letectví, takže kolikrát a z jakých příčin BRUS havaroval, není veřejně dohledatelné – a tak se šíří klepy (ostatně nějaké ty následky jsou vidět i na „karoserii").

To samozřejmě platí pro všechny zaváděné modely vícerotorových dronů, ale to nemůže zavdávat představě, že riskovat je normální. S ohledem na to, jak jsou takové drony drahé a těžké, rozhodně není radno si s jejich bezpečností zahrávat (samožejmě velkým krokem vpřed je instalace záchranných padáků, kterým věnujeme celý další článek)...

robodrone_brus_01Foto: BRUS - dron Vojenského technického ústavu

Když se ještě vrátíme k nehodám a systému BRUS, tak známější je pouze jedna, a sice když piloti s hexakoptérou odstartovali i s vědomím výpadku jednoho z šesti rotorů. V důsledku toho se zřítila před zástupci Policie ČR, kterým byla představována. To poněkud nabourává všeobecnou představu, že vícerotorové drony (zvláště hexakoptéry) ztrátu jednoho rotoru vyrovnají...

...Nikoli, výpadek jedné vrtule může, avšak nemusí, umožnit pilotům jakžtakž slušné nouzové přistání. Stejně tak ale může poslat letadlo k zemi jako kámen. Takže startovat s vědomím poruchy je přinejmenším naivní. A je třeba konečně překonat mýtus o postradatelnosti šestého rotoru (to je apel především na hobby piloty).

robodrone_brus_02
Foto: BRUS - dron Vojenského technického ústavu

Zkrátka každý nový technický prostředek je nutné otestovat a zaběhat. Jenže i pokud by se BRUS dal vypiplat, bude tady daleko větší problém – konstrukční řešení. BRUS je totiž koncipován jako jednoúčelový – nese kameru, resp. ještě termokameru. A sice uvnitř trupu. Konstruktéři to vydávají za výhodu („oproti těm čínským hračkám, z nichž čouhají dráty"). Jistě to pomáhá uchránit tuto techniku před nepřízní počasí, ale za příliš velkou cenu...

...BRUS totiž nevidí pod sebe. Kamery zapasované v trupu vidí v malém úhlu nahoru a dolů. Schopnost rotace 180 stupňů vertikálně a téměř 360 stupňů horizontálně, na níž jsme zvyklí z jiných dronů, zde byla obětována především pěknému uzavřenému designu. Popřena je tak jedna z hlavních výhod rotujícího křídla – schopnost visu ve vzduchu a pohledu dolů. Paradoxně starší typy gimbalů do podvěsů letounů z dílny VTÚ jí disponují.

robodrone_brus_03
Foto: BRUS - dron Vojenského technického ústavu

Tento fakt nejspíše stojí za sporným nasazením BRUSe po explozi vrbětického muničního skladu. Tedy po mediální stránce si BRUS sice pomohl, ale zasahujícím pyrotechnikům moc platný nebyl. A nejde jen o absenci výhledu, dron prý na místo určení prostě nedoletěl – roli mohl hrát signál nebo i výdrž baterií.

Ostatně VTÚ udává výdrž 40 minut, ale při předvádění dronu kardinálovi museli piloti přistávat po 15 až 20 minutách právě kvůli vypotřebované „šťávě". To ovšem není žádná ostuda, vývoj baterií se prostě ustálil na maximu dnes možného, takže za chladnějšího počasí, mírného větru a se zátěží dnes drony této kategorie dosahují sotva půl hodiny ve vzduchu (výjimkou jsou snad jen německé Microdrones).

V čem sdílí BRUS problém s konkurenčními modely, je pak ještě kvalita přenosu videa. Obraz není příliš dobrý, neustále jej přerušují výpadky. Jak zabezpečit spolehlivý digitální přenos Full HD obrazu, aktuálně řeší několik firem i mobilních operátorů - jde o podmínku k celé řadě využití dronů, nejen pro televize, ale třeba rovněž policejní potřeby.

Co říci závěrem? Asi přání, aby se VTÚ letectva a PVO soustředil na to, co mu jde historicky dobře – bezpilotní letouny s pevným křídlem, jejich řídící jednotky, gimbaly... BRUS je pěkný (v bílé variantě má až applovskký design), ale je otázkou, zda investovat do jeho drobných zdokonalení, když základní konstrukce ze své podstaty neodráží požadavky potenciálních uživatelů a nelze ji přepracovat, aniž by byl vyvinut zcela nový stroj. Na tom bohužel přízeň médií a kardinálovo požehnání mnoho nevyřeší.

 autor: Redakce

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

FROGMAN