O nás: Na bezpečnosti nám záležíO nás: Na bezpečnosti nám záleží Podporujeme naše válečné veterányPodporujeme naše válečné veterány Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!

KRAV MAGA: Příliš mnoho mýtů a komerce, ale jde to i bez nich

 10. 04. 2015      12 komentářů

Tak před deseti lety šlo v Česku o téměř neznámý pojem. Do tajů izraelského sytému „usmrcení protivníka snadno a rychle" se zasvěcovali jen ti největší drsňáci. Nejoblíbenější cvik: odzbrojit týpka, co jim drží pistoli u hlavy. Tohle chce přeci cvičit každý. A taky to podle toho dnes vypadá. Bohužel.

maga_01

O krav maga koluje celá řada mýtů a tím největším je asi ztotožnění pojmu s nějakým typem bojového umění. Zatímco třeba ai-ki-dó je harmonie-energie-cesta a kara-te-dó je prázdná-ruka-cesta, tak krav maga je hebrejský výraz pro boj zblízka/kontaktní boj. Jde o naprosto obecné označení, širokou kategorii, prostě sebeobranu.

Když se řeší, jakou zvolit techniku, tak se krav maga nebojí vypomoci si čímkoli a z jakéhokoli „bojového umění", hlavně aby to splnilo účel. Naši vojáci a policisté se oproti izraelským učí musado, které je také souborem typizovaných technik napříč systémy boje. Ale je už značně dogmatické. Krav maga vám ponechává maximum volnosti.

maga_02_1

Musíte reagovat na aktuální situační kontext – když máte dlouhé nohy, kopejte s nimi, když jste „slabá" ženská, pokuste se útočníka udolat trpělivým bušením... Mějte na paměti jen jedno: Má-li být obrana funkční, musí být silnější či zákeřnější než útok. Čím je efektivnější, tím klesá potřeba protivníka usmrtit – skutečný borec ho zpacifikuje, aniž by mu zkřivil vlas. Zapomeňte, že každý výpad nutně končí smrtí.

Na izraelském systému přípravy pro boj zblízka navíc není zajímavá ani tak preciznost nějakých technik. Žádné mistrovství světa ve zpomaleném cvičení bojové sestavy (jako kata v karate) se tady nekoná, krav maga není sport a nezná žádné zakázané techniky.

Potřebujete skloubit technickou přípravu (chvaty), fyzickou (síla a ještě více výdrž) a taktickou (aplikace). Přitom zažití a schopnost reagovat jsou naprosto klíčové. Izraelci proto drží krok – sledují útoky zločinců a zvláště teroristů. A maximální pozornost věnují simulacím, aby trénink byl realistický.

Musíte se bránit, když po vás někdo vystartuje nečekaně. Ne když stojíte v tělocvičně a na písknutí do sebe zaklesnete s kamarádem. Jeden z předních českých instruktorů vyprávěl, že na mezinárodním semináři do tělocvičny vlítla skupina ozbrojených teroristů – samozřejmě šlo o vyšší level výcviku připravený izraelskými pořadateli. Těžko tomu uvěřit, ale tělocvična plná desítek špičkových instruktorů dala ruce vzhůru, někteří se vzpamatovali až za notnou chvíli.

maga_03

Možná jste si všimli, že musado se dělí na civilní a CMS-combat military systém určený jen vojákům a policistům. Tak na podobné bázi se rozlišuje i krav maga: Civilista potřebuje odrazit útok a utéct, policista odrazit a útočníka zadržet, voják odrazit a zabít nepřítele. Přičemž prvních několik kroků vedoucích k odražení je shodných ve všech případech. Kdežto učit civilisty lámat někomu vaz, je opravdu zbytečné (v Izraeli nutně ne, ale u nás zatím ano).

I tím se lze řídit při výběru té správné cvičební skupiny a trenéra. Na civilní verzi není nic špatného. Náborovým heslům typu „zlomte vaz ve dvou chmatech" se raději vyhýbejte. Stejně tak cvičitelům, kteří krav magu transformují na efektní bojové umění (namísto efektivního umění boje) a příliš dogmaticky lpí na určitém souboru technik, ačkoli se do reálných situací ani nehodí.

Naopak může být zajímavé rozšířit standardní krav magu o souběžně vyvíjený izraelský způsob kapap (boj tváří v tvář), přičemž kapap více cílí na obranu před zbraněmi, boj ve skupinách (málokdy je člověk sám) a záškodnický boj (dnes docela aktuální vize). Vlastní techniky se prolínají, nabízejí ještě větší volnost, a proto účinnost obrany. Zájemcům proto doporučujeme především Českou Asociaci Krav Maga – Kapap.

 autor: Redakce

Komentáře

michal otipka

22. 10. 2015

hele Kempo ty jsi pěkný šmíráček:)) ... je to velice jednoduché ... učím sebeobranu mimojiné i příslušníky PČR ... je to poměrně velká firma a jako v každé firmě takovéto velikosti tam najdeš osobnosti i slabší kusy. Nemám potřebu někomu lézt do zadku a tak mi nedělá problém vyjádřit oprávněnou kritiku.

Marek Kraus

21. 10. 2015

Ahoj Kempo. Opravdu si mě pobavil. Budeš možná koukat, ale příspěvek jsem dočetl celý. Díky za poučení pane DOKONALÝ :) Kdyby alespoň 20% tvého komentáře byla pravda, tak bych ti od stolu zatleskal. Ale podle toho, co jsi napsal, vím, že s takovým zkušeným borcem, kterého otesal krutý severní vítr a všechny války světa se rovnat nemohu. Proto ti dám jednu radu, běž brečet jinam :) Pokud jsou tu věci, které by si rád řekl štěněti do očí, víš kde mě najdeš. Těším se ty trhači :)) Hlavně si s sebou vem prosím tě plínky, ať ti to potom nepadá z nohavic :) O validitě Tvého příspěvku a především o vyspělosti Tvé "osobnosti" milý nadrotmistře u modráků si každý dospělý udělá obrázek sám. Bohužel jsi nepochopil zhola nic, to mne nepřekvapuje, do jisté míry jsem podobnou postpubescentní reakci předpokládal. O to smutnější, ba co víc, v podmínkách současné AČR tragické je to, kde a v jaké hodnosti se nacházíš. Vždy jsem tak trochu tušil, že u modráků je to trochu jiný svět, ale realita mne ohromila. Nicméně zpět k tomu, co jsi zde napsal (doufám, že Ti koncepce a sumarizace "příspěvku" netrvala moc dlouho a ano, někdo Ti jistě musel pomáhat...). Mohl bych tu napsat jak jsi hloupý a nic jsi zatím nedokázal - hmatatelného a hodnotného, ale nic takového nenapíšu. Jen tohle - JE MI TĚ LÍTO Matěji Jahodo , až Ti skončí puberta - napiš sem a já Ti objednám ohňostroj. Zatím cvič a přemýšlej o tom, že neděláš ostudu jen sobě, ale i škole, která Ti umožnila, aby jsi na rekruťáku nemusel čekat tak dlouho. K Tvému pozvání, chlapče, venku ( mimo dojang) je svět jiný, krutý a zrádný, kde se nehraje fair. Takže nezačínej nic, co sám nemůžeš dokončit. Dám Ti radu, navštiv v nejbližší nemocnici JIRP a dobře se na to pracoviště podívej, tam totiž končí takové "pozvánky"... Pro čtenáře této diskuze "Džahy" je ten jinoch s modrým řemenem kolem slušivého oblečku od fy Combat Shield za "rozumnou cenu" (http://www.vsmt.cz/files/fotogalerie/fotogalerie.aspx?id=musado)

Džahy

18. 10. 2015

Ahoj Kempo. Opravdu si mě pobavil. Budeš možná koukat, ale příspěvek jsem dočetl celý. Díky za poučení pane DOKONALÝ :) Kdyby alespoň 20% tvého komentáře byla pravda, tak bych ti od stolu zatleskal. Ale podle toho, co jsi napsal, vím, že s takovým zkušeným borcem, kterého otesal krutý severní vítr a všechny války světa se rovnat nemohu. Proto ti dám jednu radu, běž brečet jinam :) Pokud jsou tu věci, které by si rád řekl štěněti do očí, víš kde mě najdeš. Těším se ty trhači :)) Hlavně si s sebou vem prosím tě plínky, ať ti to potom nepadá z nohavic :)

kempo007

22. 08. 2015

K panu Otipkovi. Prezentujete se jako instruktor, který je přoipraven školit i PČR http://kravmagapraha.cz/?page_id=7. Tak proč se o ní na svém profilu na FB tak "lichotivě" vyjadřujete? Pokud jste "zapoměl" - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=828571187184596&set=pb.100000951669104.-2207520000.1440241612.&type=3&theater ovšem cvičit v SKP Praha Vám nevadí...

kempo007

22. 08. 2015

Reaguji tímto na příspěvek Džahy. V první řadě chci uvést, že nemám s panem Janouškem a jeho projektem nic společného a nedělám mu žádné PR. Píšeš, že jsi byl v době semináře KM student školy. Kolik Ti bylo let? 16-17? A to jsi "vyučoval" v tamějším klubu Musado? PROBOHA!!! To chceš poučovat? Kde bereš tu drzost? Co jsi zatím dokázal? Co jsi vybudoval? Tvůj příspěvek nemá žádnou validitu - je to jen štěkot štěněte, které čeká na to až vyroste a pozná co je to realita života, který neprobíhá podle scénáře v dojang. Ve své podstatě jsou podobné věci jako Musado, Krav Maga nebo cokoliv podobného k ničemu, když se (až na to přijde) posereš. A na to Tě nepřipraví žádný expert nebo dojang, ale život. Pokud jsi to dočetl až sem, tak Ti děkuji. Určitě sem napíšeš jak tomu nerozumím a kecám hovadiny. To samozřejmě můžeš, snažím se držet hesla "Lepší 1x vidět, než 100x slyšet" a na cvičení 4.klubu MCS jsem se byl NĚKOLIKRÁT podívat ("studoval" jsem ve stejném areálu jako Ty). Výsledek? Děcka učí děcka "sebeobranu" - to by nedal dohromady ani ten největší král grotesky. Takový stav si pan Šelenberk s panem Sokolem, když v roce 1993/1994 pobíhali po Vyškově a propagovali styl Musado (do roku 1991 Hwarangdo Praha), určitě nepředstavovali... Hodnotíš Janouška. Dobře, mohl by jsi, ale až se pohneš do bodu JEDNA, zatím jsi stále NULA. Popřemýšlej o sobě bojovníku Musada....

Džahy

11. 06. 2015

Nedá mi to, ale také se musím do debaty pustit, když už se do ní pustil můj kolega, Hanušátko :)) Já se v prostorách Vojenské střední školy pohybuji docela často a 4 roky jsem tuto školu studoval. Pamatuji si dokonce "akt" zrodu KM - Kapap v této škole, tak sem vnesu trochu světla. Když jsem byl v třetím ročníku, této školy, dostali jsme nařízením od nejmenovaného funkcionáře školy, abychom se (celý klub MUSADO MCS) účastnili semináře s hlavním instruktorem KM-Kapap panem Janouškem, který jak je o něm známo chce KM protlačit do ozbrojených složek. Asi většinu z vás napadne, jaký jsem z toho semináře měl dojem. Pokud si dobře vzpomínám, tím dnem jsem si začal o stylu KM myslet že je to "brak". Do školy tehdy přijeli 3 instruktoři, kteří nás učili různé spektrum sebeobranných technik. Nutno podotknout, že se mi nejvíce zamlouvaly techniky s ručníkem, protože ten nosím vždycky při procházce v kabelce :))) Když jsem se pak dozvěděl o panu Janouškovi že sloužil 15 let v kanclu v AČR, bylo mi do breku, když nám na daném semináři tvrdil jakou má 15ti letou zkušenost s bojovými jednotkami a jakou má zkušenost s MUSADO MCS, jehož byl instruktorem. Nejkrásnější na tom je to, že kdykoli se uvidíme, podáváme si ruce, jak jsme největší kolegové, přitom pak tady čtu a slyším jak je MUSADO zastaralý styl a jak je dogmatické :))) Prosím, Miku, ty MUSADO rozumíš asi jako porodní bába šestiválci, tak když už propraguješ svůj styl (což ti nezazlívám, protože je lepší když lidé dělají něco než li nic), tak aspoň přestaň lhát o MUSADO. KAždý, kdo ho cvičí ví, že tomu tak není. Každý instruktor W.M.A. se snaží MUSADO rozvíjet zkušenostmi z reálných soubojů a reálných zákroků a proto nevidím důvod proč by MUSADO mělo být zastaralé a dogmatické :) Jestli chceš, udělám ti víkendový seminář - pro tebe možná nepochopitelné, ale bude zadarmo, a ukážu ti jak dynamický a různorodý je nás systém. stačí mi pouze napsat :) Neříkám, že jsme nejlepší, to rozhodně ne, jak tu už padlo "nejlepší sebeobrana" NEEXISTUJE!!!! Ale děláme to pro lidi, děláme to zadarmo a děláme to proto, abychom vychovali válečníky, kterým zvýšíme šanci na přežití v reálném konfliktu. Nevidím zde důvod proč se hádat, který styl je lepší, protože lidský tělo má dvě ruce a dvě nohy a dokud těch končetin nebude víc, budete vycházet všichni z toho jednoho - umět bouchnout, umět kopnout, umět vykrýt a umět rychle a dlouho běhat ;) Těším se s tebou na další shledání na půdě školy a věřím, že si o tom můžeme pokecat i naživo.

Hanusatko

27. 05. 2015

Zdravím všechny. Nerad bych tu rozepisoval historii (lze všude najít) i fakt o tom, že KM je v podstatě vykradení jiných stylů a systémů. Vždycky jde o cvičence, prestiž a peníze, že... v českých klubech KM ano. Ano, jsou i dobří instruktoři KM, ale nikdo si neuvědomuje, že před tím dělali deset patnáct let karate, judo, kick... a pak přešli na KM. Proč? Bůhví. (Kluby KM byli samozřejmě za takové hotové bojovníky se zkušenostmi rádi) Jeden z důvodů je - velký busines, prostě je to tak. Lidé dělají to, co je dnes "in". Ale srdcaři zůstávají u svého stylu, nezviditelňují se, prostě jen cvičí, zdokonalují se, nechtějí být všude na fotkách a videjích, ukazovat se jak to umí, dokazovat že jsou dobří, že už cvičí např: pět deset let :-D A ještě k tomu "ti" někteří z KM říkají: "je to nejúčinnější sebeobrana na světě", každý rozumný člověk se zasměje, neexistuje nejlepší sebeobrana, že... bohužel ti co se cítí méněcenní, zranitelní nebo nezajímaví, rádi se přidají do právě takové společnosti, aby byli součástí něčeho propagovaného, tudíž známého... Rád bych ale upřesnil i jednu ze zde uvedených lživých informací! Tuto od Mike "Co se týče stavu výcviku v AČR - sám jsem 15 let v AČR sloužil, takže souhlas, stav je tristní. KAPAP je aktuálně vyučován, vedle Musada, na Střední vojenské škole v Moravské Třebové, kde máme několik desítek cvičenců. " Upřesňuji první informaci - pan Michal Janoušek (Mike) byl u nás hodně špatným cvičencem stylu Musado (asi proto to tak je v dnešní armádě, nelze někoho učit něco, čemu nechce, většina prostě nemá zájem) A druhá podstatnější informace - Kapap není vyučován na střední škole v Moravské Třebové, já tam jsem!! zřejmě proto to vím, pouze škola svolila s ukázkou toho stylu, protože pan Janoušek jej chtěl propagovat. Od té doby se tam snaží jezdit a vyučovat pár málo jedinců, jeho snahu propagovat chápu... ale několik z nich už výuku ukončilo, jsou tam totiž schopnější jiní instruktoři... nebudu jmenovat, ale jsou to výborní lidé, o mnoho schopnější, místní je znají. Ale samozřejmě rád se chlubí že má cvičence všude a že je "předsedou a hlavním trenérem asociace" ... to už je úděl, v mládí byl asi zakřiknuté nebo opomíjené dítě. Každopádně, všem co trpělivě přečetli tento článek a diskuze gratuluji, a přeji aby další volné chvíle trávili sportem a tréninkem svého oblíbeného bojového umění nebo stylu, netřeba si nechat uměle vštěpovat reklamou, že tyto uvedené asociace KM jsou to nejlepší, co lze v ČR nalézt. Mnoho zdraví přeje H.

Martinius

14. 04. 2015

U bojových umění platí, že dobré školy a mistři nepotřebují reklamu, poněvadž se jejich pověst nese celým spektrem bojovníků. Dobrá škola si vybírá a snaží se být nenápadná, protože jen ten co chce cestou bojovníka kráčet, si ji umí najít a vytrvat v ní a jen ten stojí za tu snahu a čas dobrého mistra.

michal otipka

13. 04. 2015

Ahoj Miku, kdybys mě tu nejmenoval tak by mi tenhle článek ani nestál za reakci. Hrozná spatlanina s nulovou informační hodnotou, jen abyste si na konec mohli dát upoutávku/reklamu. Musim tě zklamat, ale zmiňované reakce níže nejsou ode mne ... ale rámcově s nimi souhlasím. Když už jsi mě takhle hezky zapojil do debaty tak se klidně rozepíšu 1.) Ne náhodou jsi v ČR znám pod přezdívkou Láďa Hruška české Krav Magy:). Mám celkem dobrou představu co a jak učíte a musim ti už po několikáté říci, že to je hrozné. Nevidim důvod proč do KM přidávat nesourodé prvky. Resp ve vašem případě to celkem chápu .. cvičili ste nefunkční a zastaralý kapap a potřebovali nahnat studenty .. tak ste k tomu přidali slovo krav maga ... a pravda je, že jste takto dosáhli posunu a zlepšení. Tím ale pozitiva končí:( ... 2.)Gratuluji, že jsi v Izraeli dostal tu čest školit ostatní členy vaší organizace ... nevím ale jestli si uvědomuješ co to o vaší organizaci vypovídá/naznačuje ... když už tu píšeš, že se jezdíte učit přímo ke zdroji .. jestli to není tajné kdo je ten zdroj? Moshe Galisko??:)) ... možná dobře, že se u toho nenatáčíte, protože by pak každý soudný člověk viděl, že se hýbe jak po mrtvici a jaké nesmysly produkuje. 3.) V AČR jsi sloužil 15 let ... ale asi by bylo férové napsat, že v kanclu:) ... Omlouvám se, že jsem takhle negativní, ale k určitým věcem prostě nedokážu mlčet ...

Mike

11. 04. 2015

Je smutné, že lidé s oblibou hodnotí něco, co sami neznají. Jako předseda a hlavní trenér České Asociace Krav Maga - Kapap, o.s. se musím reagovat na oba komentáře. Před 10 dny jsem přijel z Izraele, kde jsem na mezinárodním campu KRAV MAGA - KAPAP, který pořádá náš izraelský mistr Moshe Galisko reprezentoval již poněkolikáté ČR a učil ostatní světové trenéry, stejně jako oni učili mě. Proto si dovolím hodnotit dle činů. Je smutné, že v Izraeli znám mnoho trenérů JINÝCH VĚTVÍ a ASOCIACÍ Krav Maga, kteří tam reálně spolupracují, podávají si ruce - což v ČR je evidentně díky české povaze nemožné. Takže si dovolím pana Michala (Otípku) opravit, že s Krav Maga má Kapap společného velmi moc. A naše Asociace si na nezájem cvičenců nemůže stěžovat - máme několik stovek řádných členů po celé ČR, spolupráci s kluby bojových umění a reálných sebeobrana jak v ČR, tak i v SR, Polsku či Rakousku. Co se týče stavu výcviku v AČR - sám jsem 15 let v AČR sloužil, takže souhlas, stav je tristní. KAPAP je aktuálně vyučován, vedle Musada, na Střední vojenské škole v Moravské Třebové, kde máme několik desítek cvičenců. Nehodlám porovnávat, která větev izraelské sebeobrany je v ČR nejlepší či jediná pravá - já a moji trenéři navštěvujeme Izraele minimálně 1x ročně a neustále se vzděláváme - nejezdíme se tam natáčet, ale rozvíjet dovednosti přímo ke zdrojům. A pak tyto znalosti systematicky předáváme našim cvičencům a veřejnosti prostřednictvím desítek seminářů napříč republikou. Cvičíme na vyžádání i profesní složky - AČR (paradoxně některé Musado instruktory), Policii ČR, Vězeňskou službu a další zájemce o profesní sebeobranu. Podle mě kvalita není o jméně, ale o výsledcích a ty naše Asociace má.

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

FROGMAN