Veteráni SOG radí, jak pořídit správnou výstroj (díl 1): o vojenském zboží obecně

 29. 07. 2015      kategorie: Obranné akvizice - výstroj, výzbroj, technika    

V úvodním rozhovoru s bývalím vojáky jednotky SOG, kteří po odchodu z armády našli uplatnění založením a vedením obchodu ARMED, jsme představili jejich vojenské kariéry, obtíže s přechodem do civilu a hledáním nového uplatnění, které vyústilo do provozování jednoho znejvětších a nejoblíbenějších army shopů v ČR, který jejich kolegům nabízí slevy a dokonce pracovní uplatnění.      Protože jsme si s nimi ale povídali o všem a žádali rady pro pořizování vojenského vybavení, jeho užívání a údržbu, spousty zajímavých zkušeností a rad jsme nyní rozdělili do seriálu, který bude vycházet celé léto. Začínáme obecně o tom, kdy se vyplatí investovat do top značek, zda podléhá i vojenské zboží módě apod...

Red.: Na trhu je spousta levného zboží (Miltec, MFH apod.), obvykle si jej pořizují mladí hráči airsoftu. Je to důvod, proč je tato „basic“ nabídka snad všech army shopů stejná? Jaký podíl má takové zboží ve Vaší nabídce?

Pavel Zendulka:

V Armedu toho od Miltecu moc neseženete. Oproti kvalitním značkám v naší nabídce tvoří Miltec jen pár procent. Na druhou stranu ne každý využije batoh od Warrior Assault System za 5000 Kč a na ryby mu stačí Miltec za tisícovku. Hlavní důvod, proč je tolik obchodů se značkami Miltec a MFH je to, že obchodovat s nimi je jednoduché. Prodají zboží každému, odpadají cla, je to levné.

Red.: Jak byste charakterizovali zákazníky, kteří investují do kvalitního, tedy drahého, zboží? Jaký podíl tvoří a přibývá jich?

Pavel Zendulka:

Záleží na lokalitě, typu zákazníka a určitě i dalších aspektech. Hlavní charakteristika zákazníka, který investuje do kvalitního zboží je, že už dostal rozum. Heslo „nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci“ zde platí stejně jako jinde. Pokud jedete na zahraniční misi, víte, že na kvalitním vybavení může záviset vaše zdraví. Nedokážu porovnat, jaký podíl tvoří kvalitní zboží k nekvalitnímu, protože nekvalitní neprodáváme. Obecně řečeno mne ale občas překvapí, kolik jsou zákazníci schopni investovat do svého vybavení.

Red.: Co jsou takové opravdu top značky a produkty, které máte v nabídce?

Pavel Zendulka:

U vybavení je to Warrior Assault System a Maxpediton, oblečení Helikon (s kvalitou šlo hodně nahoru), boty LOWA, vojenské hodinky Marathon, karimatky Klymit, zbraně Walther a Glock, ale mohl bych pokračovat ještě hodně dlouho. Nedávno jsme pořídili nový a originální razicí stroj na Dog-Tagy.

Výstřižek
Nejžádanější obuv? LOWA, model Zephyrs. Zde na příslušníkovi SEAL Team 7.

Red.: U jakých typů zboží se vyplatí už od prvního momentu investovat do kvality, místo říkat si: tenhle rok ještě vydržím s Čínou a pak si teprve našetřím?

Pavel Zendulka:

Boty a batoh. Ale je to záludná otázka. Většina batohů se dnes vyrábí někde v Asii. Boty LOWA, které prodáváme my, se vyrábějí v Evropě.

Red.: Jsou nějaké značky army výstroje a oblečení vyloženě v módě? A jací výrobci se nově prosazují, takže ve Vašem sortimentu nemohou chybět?

Pavel Zendulka:

U vojáků myslím moc móda roli nehraje, to spíš nové trendy, ale většina vojáků v podstatě nerada utrácí své peníze za něco, co by podle nich měli dostat od zaměstnavatele. Takže si kupují věci, až když je potřebují. Je samozřejmě skupina lidí - a my ji máme moc rádi - která si umí udělat radost pořízením nějaké novinky. Samostatnou kapitolou jsou pak hráči airsoftu, kde to podle mne funguje přesně obráceně a jsou to občas „modelky“.

ar_kalhotyCPU_95_zel_25
Kalhoty Ark1 z produkce ARMED.cz

Z nových značek, které se teď hodně prosazují, bych mohl jmenovat třeba karimatky Klymit, které „staré“ karimatky strčí do kapsy. Jsou lehké, sbalit se dají do velikosti Nalgene láhve, nebo i plechovky od koly. Hodně „frčí“ boty Lowa Zephyr a úspěch má i náš vlastní výrobek – kalhoty ARK1 v maskovacím vzoru 95, které odstraňují většinu nevýhod klasických maskáčů a přinášejí různé vychytávky, jako je třeba pružný rozkrok, nebo poklopec na zip. 

Red.: Když zákazník nakupuje osobně, vše si vyzkouší, osahá, prohlédne třeba provedení švů. Co mu ale doporučíte, když nakupuje online?

Pavel Zendulka:

Přečíst si recenze ostatních uživatelů, to je asi nejobjektivnější. A když se splete, může zboží vrátit bez udání důvodu ve 14ti denní lhůtě. Právě pro tyto případy je to v zákoně.

ARMED není jen army shop, ale pořádá i kurzy.

Red.: Nabízíte řadu pomůcek pro sebeobranu. Jak se díváte na to, že ve většině zemí EU jsou i nože, obušky ad. přísně regulovány?

Pavel Zendulka:

Jak se říká, cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Tím, že zakážeme občanům se bránit, násilí nezmizí. Gauner si zbraň vždy opatří. Slušný člověk zákazem pořízení prostředku pro sebeobranu nemá možnost, jak alespoň zvýšit šanci na obranu. Stejnou šanci mít ani tak nebude, protože na jeho straně obvykle není moment překvapení.

Příště se bude rozhovor týkat vyloženě oblečení a následně obuvi.


 Autor: Armed a Redakce