O nás: Na bezpečnosti nám záležíO nás: Na bezpečnosti nám záleží Podporujeme naše válečné veterányPodporujeme naše válečné veterány Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!

Gabčík a Kubiš by žasli, co umožní nejnovější padáky, které nyní pořídila AČR.

 13. 01. 2020      0 komentářů

Údělem výsadkových skupin během druhé světové války bývalo, že musely opustit letoun jindy a jinde, než by bylo třeba. Dnes na jejich následné pěší přesuny vzpomínáme při nejrůznějších pochodech, desítky kilometrů dlouhých. Jelikož AČR nyní koupila patrně nejlepší vojenské padákové komplety na světě, pojďme si je představit a ukázat si, jak se doba změnila.

Úvodem – proč a co AČR poptávala

Z mnoha důvodů nelze ani dnes vysadit příslušníky speciálních sil přímo v místě určení. Znemožňuje to nepřátelská obrana. Pokud speciální jednotky zasahují někde, kde nejsou vítány, je dnes prakticky nemožné, aby se na místo dopravily za rachotu motorů. Jediná šance je uskutečnit vzdálený přelet, resp. výsadek, kilometry daleko i vysoko, samozřejmě v noci.

Je proto dobrou zprávou, že Armáda ČR zavádí v elitních útvarech 601.skss a 43.vpr padáky Multi—Mission System Intruder 360 od Airborne Systems.  Lze s nimi po seskoku z letové hladiny, v níž se běžně pohybují dopravní letouny, řízeně, tiše a bezpečně doplachtit přes 60 80 km k cíli. Pro představu, pokud by takový výsadek proběhl na česko-polské hranici u Bohumína, výsadkáři doklouzají pod pláštíkem tmy až k Lipníku nad Bečvou.

A jak tedy vypadají a co umí padáky 21. století?

Výrobce na prvním místě zdůrazňuje, že padáky jsou bezpečné a „user (pilot) friendly“. To první je, už s ohledem na české zkušenosti (sic s úplně jiným druhem padáků a za jiných okolností) jistě důležité, to druhé rovněž dobře zní, ale ruku na srdce – jde o padáky vrcholové kategorie, určené pro vojenské specialisty, tudíž žádné začátečníky.

Padáky jsou určeny pro nesení těžké výstroje a výzbroje – nosnost 204 kg, plně vhodné pro noční seskoky. Heslo výrobce doslova zní: „Leť dál, nes více, přistaň hladce“.

Airborne Systems 1Foto zdroj: Airborne Systems

Aby bylo možné doletět co nejdál, je hlavním předpokladem výškový limit. Ten je 10 000 metrů. Při seskocích z takových výšek je nutné mít kyslíkovou láhev. SOLR 4500 od Airborne Systems o objemu 2 litry nabízí o 50 % navýšený objem kyslíku než modely předchozí generace, což je jeden z faktorů, který umožňuje extrémní dolet. Set je odlehčený, redukovaná velikost rozvaděče zabraňuje únikům kyslíku, díky čemuž lze i plně natlakovanou láhev skladovat dlouhou dobu.

Airborne Systems maskFoto zdroj: Airborne Systems

Odlehčená je nejen kyslíková láhev, ale především celý padák – díky speciální konstrukci postroje zvyšuje komfort a rozloží nesenou váhu na větší část těla. A to přesto, že záložní padák je naprosto identický s hlavním padákem. Jeho použití tak nejen nijak neohrozí plnění mise, ale logicky ani bezpečnost, ovladatelnost a hladké přistání. Pro představu, oba padáky zvládnou otočku o 180 stupňů za 1,5 až 2 sekundy, o 360 stupňů za 2 až 4 sekundy.

Nakonec, univerzalita padáku je dána i všemi možnostmi jeho otevření, jak zachycuje tabulka.

Airborne Systems openFoto: Všechny způsoby otevření, zdroj: Airborne Systems

 

padáky ačr 601.skss výsadkáři airborne systems mms intruder 360
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací