Univerzální bezpilotní letoun CANTAS se schopností vertikálního startu a přistání

 24. 08. 2017      kategorie: Hlavní menu    

V České republice existuje desítky let trvající tradice výroby špičkové letecké techniky. K celé řadě českých leteckých konstrukcí se nyní přidává multifunkční bezpilotní letoun CANTAS E, který nedávno na veletrhu IDEX 2017 ve světové premiéře představila společnost EXCALIBUR INTERNATIONAL patřící do průmyslového holdingu CZECHOSLOVAK GROUP.

CANTAS E

Bezpilotní letoun CANTAS E patří do širší rodiny bezpilotních letounů, které vznikly v České republice. Česká je nejen konstrukce, ale také například pohonné jednotky, datalinkový systém komunikace anebo systém autopilota atd.

CANTAS E je mezi drony unikátní stroj, protože dokáže nejen létat jako konvenční letoun, ale je schopen i vertikálního startu a přistání a také visení ve vzduchu podobně jako vrtulník (spadá do kategorie VTOL), a to bez použití překlopných rotorů, vektorovatelných trysek nebo pohyblivě uložených pohonných jednotek. Stroj je primárně určen pro časově dlouhotrvající průzkumné, sledovací nebo monitorovací mise či hlídkovou činnost, a to jak pro vojenské, tak civilní použití.

Multifunkční stroj s dlouhou výdrží

Konstruktéři pro letoun CANTAS E zvolili koncepci trupu s oddělitelným příďovým kontejnerem s nosností až 10 kg. Příďový kontejner může fungovat jako přepravní box, klimatizovaná nebo chladící schránka, jako platforma pro umístění optoelektronických i termovizních sledovacích hlavic a aparatur, monitorovacích systémů kamerových nebo senzorových (včetně například snímačů chemických, radiačních či explozivních látek), ale také telekomunikačních zařízení pro přenos radiových signálů. CANTAS E může nést variabilní vybavení a podnikat tak operace průzkumné, hlídkové či záchranné, může fungovat např. jako retranslační, monitorovací nebo rušící prostředek, ale i jako nosič detekčních systémů a senzorů atd.

DSCF9340a
Foto: Bezpilotní letoun CANTAS E

Všechny verze letounu CANTAS je možné ovládat dálkově, dokážou však operovat i v autonomním režimu. V prvním případě má pilot-operátor k dispozici pozemní řídící stanici (GCS) a může let stroje ovládat v reálném čase podle aktuální situace. Stanice dokáže vysílat data a řídící pokyny i několika bezpilotním letounům současně a také je přijímat. Obraz i veškerá data z avioniky letounu, ze senzorů, průzkumných systémů a kamer se přenášejí do kontrolního střediska na bázi UHF-VHF technologie, a to v reálném čase. Dosah komunikačního systému v přímé viditelnosti přesahuje vzdálenost 100 km.

DSCF9368a
Foto: Bezpilotní letoun CANTAS E

Autonomní letový režim umožňuje předem naprogramovat letovou trasu stroje, ten pak letí sám bez vnějších zásahů a provádí dané úkony. Systém dálkového přenosu dat však operátorům dává možnost měnit během mise naprogramovanou trasu i charakter letu podle aktuální potřeby nebo ihned přepnout stroj do manuálního režimu a ujmout se jeho řízení. Základem řízení letounu je inteligentní autopilot páté generace, který představuje celou sestavu prvků, jež jsou snadno vyměnitelné.

DSCF9419a
Foto: Bezpilotní letouny CANTAS E a  CANTAS A

Nechybí GPS modul, ale i gyroskopy, výškoměry a další avionické přístroje. Vlastní ovládání aerodynamických ploch letounu má na starosti soustava servomotorů napojených na elektronické řídící jednotky. Součástí autopilota je i stabilizační systém pro režim visení, který byl vyvinut speciálně pro tuto platformu.

Pohonný soustava, rozměry a výkony

Letoun CANTAS E je vybaven dvojící elektrických pohonných jednotek MVVS E100 napojených na dvě vrtule umístěné na odtokové hraně křídla a jedním spalovacím motorem MVVS 58 IRS. Tato kombinace dává stroji výdrž letu po dobu až 18 hodin a zároveň umožňuje velmi tichý chod důležitý při pozorovacích a průzkumných letech. Další možnosti pro sledování, průzkum a detekci nabízí stabilizovaný režim visení. Díky koncepci pohonné soustavy s pevně zabudovanou trojící motorů kombinovanou se schopnostmi VTOL letoun CANTAS E nepotřebuje žádné další logistické vybavení a pozemní zabezpečení, jako jsou letištní plochy, katapulty nebo záchytné přistávací systémy či přistávací padáky.

DSCF9390a
Foto: Bezpilotní letoun CANTAS E

CANTAS E má maximální vzletovou hmotnost 65 kg, na délku měří 2,4 m a rozpětí křídla je 5 m. Křídlo je konstruováno tak, aby se svými charakteristikami podobalo nosným plochám kluzáků, a to kvůli nižšímu aerodynamickému odporu a dosažení delší výdrže ve vzduchu. Maximální rychlost činí 160 km/h, což plně odpovídá charakteru nasazení stroje CANTAS E.

CANTAS A

Multifunkční letoun CANTAS A, který se poprvé představil na zbrojním veletrhu Indodefence 2016, je určen pro podobné účely jako verze E, ovšem primární charakteristikou je místo výdrže ve vzduchu vysoká rychlost letu. Typický způsob nasazení CANTASu A spočívá v příletu do zájmové oblasti vysokou rychlostí a provedení průzkumu s okamžitým odesláním dat a obrazu v reálném čase na velitelství nebo do centra záchranných operací.

CANTAS A
Foto: Multifunkční letoun CANTAS A

CANTAS A vybaven proudovým motorem TJ40-G1 od českého výrobce PBS Velká Bíteš v trupu, který doplňuje dvojíce elektromotorů MVVS E100 napojených na dvě vrtule umístěné na odtokové hraně křídla. Tato soustava pohonných jednotek umožňuje nejen rychlý horizontální let, ale i vertikální start a přistání a také visení ve vzduchu při nulové rychlosti, podobně jako v případě verze E. Také CANTAS A tedy nepotřebuje pro svůj provoz žádné další pozemní logistické vybavení.

CANTAS A.
Foto: Multifunkční letoun CANTAS A

Díky proudovému motoru dokáže CANTAS A vyvinout rychlost činící až 380 km/h. Pro horizontální let však stroj může využívat pouze elektromotory s vrtulemi. CANTAS A má výdrž ve vzduchu až 40 minut, což je plně dostačující pro operace v dosahu pozemní řídící stanice.

CANTAS E
Foto: Multifunkční letoun CANTAS A

Maximální vzletová hmotnost činí 75 kg, stroj na délku měří 2,5 m a rozpětí křídla přesahuje 3 m. Příďový oddělitelný kontejner umožňuje instalaci vybavení a elektronických systému do váhy 10 kg.

CANTAS A...
Foto: Multifunkční letoun CANTAS A

CANTAS S

Verze CANTAS S je vybavena pouze proudovým motorem TJ40-G1 a jde o multifunkční bezpilotní letoun bez charakteristik VTOL. Ke startu potřebuje katapultovací zařízení a přistává pomocí padákového systému, může být vybaven i zatahovacím podvozkem.

CANTAS S
Foto: Verze CANTAS S

Díky své koncepci představuje nejrychlejší verzi rodiny letounů CANTAS, přičemž jeho maximální rychlost dosahuje 460 km/h. Do odpojitelného příďového kontejneru je opět možné zabudovat různá průzkumná, sledovací či detekční zařízení a aparatury, včetně senzorových hlavic se snímači a kamerami. Místo něj však lze na příď instalovat i bojovou nálož s naváděcím systémem, letoun se tímto promění v řízenou střelu. CANTAS S je konstruován i pro roli velmi rychlého bezpilotního vzdušného terče určeného k nácviku leteckých bojových situací nebo výcviku pozemní protiletecké obrany.

CANTAS S má maximální vzletovou hmotnost 63 kg, a je ze všech tří verzí s délkou 2,4 m a rozpětím 2,8 m nejmenší. Dolet činí 150 km a vytrvalost 40 minut, dostup má hodnotu 3 km.

 Autor: Redakce