O nás: Na bezpečnosti nám záležíO nás: Na bezpečnosti nám záleží Podporujeme naše válečné veterányPodporujeme naše válečné veterány Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!

Armáda že není schopna zajistit leteckou záchranku? Stropnický dělá, že do pěti počítat neumí, aby prošel Babišův návrh.

 18. 02. 2016      0 komentářů

Vláda musí vypsat tender na další zajištění LZS. Premiéra napadlo, že místo soukromých firem by se této služby mohly ujmout AČR a PČR, které dnes mají jen po jednom stanovišti. Paráda – to by znamenalo rozšíření jejich schopností, na kterém ještě vydělají. Stropnický ale říká: NE. A Babiš nabízí: Zřídíme neziskovku! (Spolek AgroAero?)

LZS je téma, kterému se portál ozbrojeneslozky.cz věnoval v mnoha článcích. Ve zkratce: Už jednou se plánovalo, že službu zajistí vojáci a policisté, měli na to stroje i piloty…

…Bývalo by to bylo uplatnění pro vrtulníky W3A Sokol (schopnostmi vhodnější než komerční Belly), kterých armáda dostala 11 kusů v roce 1996, ale raději se neptat, kolik jich kdy pořádně létalo. Každopádně v listopadu 2015 podepsali zástupci Ministerstva obrany a společnosti PZL-Świdnik smlouvu na servis deseti strojů (z toho osm generálních oprav). Náklady nepřekročí miliardu korun a udrží vrtulníky provozuschopné další dekádu.

Člověk by to chápal tak, že právě jde o přípravu na větší angažmá AČR v zajištění letecké pátračky a záchranky. Jenže Stropnický tento týden vypočetl, že „pokud by se jeho resort musel o leteckou záchranku starat, musel by si pořídit dalších dvanáct vrtulníků a zajistit také výcvik 36 posádek. Celkem by se jednalo o více než 300 lidí: piloty, techniky nebo zdravotnický personál. A Ministerstvo obrany by taková investice přišla podle propočtu na více než 4,48 miliardy korun.“ (zdroj: Aktuálně.cz)

Nedává to samozřejmě smysl. Krajů je 14, tak jak jdou dohromady počty stávajících a nových vrtulníků? Počet posádek sice sedí, nikoli už personálu. Zdravotníci přeci nemusejí být vojáci, nýbrž spadat do krajských ZZS. Co se pilotů a techniků týče, ty resort obrany dříve měl, ale duo Parkanová&Picek je prakticky zlikvidovalo: „Jen v roce 2008 končilo v rámci reorganizace nebo neprodloužením závazku zhruba 30 pilotů ze základny Přerov.“ (viz)

Kam šli? No samozřejmě, že mnozí do soukromých leteckých záchranek. Ty tak ostatně mohou nabízet bezkonkurenční ceny, jelikož do svých nákladů nemusí zahrnout výcvik pilotů – ten už dříve zaplatila armáda, potažmo daňový poplatník. To Stropnickému samozřejmě nedochází, a tak: „Ministr obrany navíc upozorňuje, že pilot vrtulníku záchranky musí mít nalétáno přes tisíc hodin,“ a pro zajištění LZS by musel nechat vycvičit nové posádky. (zdroj: Aktuálně.cz) Co by armádě bránilo nabrat původně vlastní piloty zpět? A i kdyby nechtěli, tak se vyplatí vycvičit nové…

…Protože podle výpočtu odborného týmu z ČVUT si provozovatel LZS za dalších osm let přijde na 4,7 miliardy korun. To je tedy více, než spočítal Stropnický náklady (navíc přemrštěné). Tak snad proboha, když je tu příležitost rozvíjet schopnosti armády a ještě na tom vydělat, tak proč se Stropnický brání?

No protože hraje etudu s Babišem, který tedy vzápětí přiběhl s návrhem, že LZS může provozovat také k tomu založená neziskovka. Jistě, třeba Spolek AgroAero!

Letecká záchranná služba SAR AČR

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

FROGMAN