O nás: Na bezpečnosti nám záležíO nás: Na bezpečnosti nám záleží Podporujeme naše válečné veterányPodporujeme naše válečné veterány Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!Výzva 2015: Drony – dobrý sluha, ale zlý pán!

Doplnění seriálu o LZS (3): Soukromý sektor versus státní

 06. 11. 2014      1 komentářů

Soukromí provozovatelé letecké záchranné služby se v posledních letech řídí legislativou, jež je pro ně výhodná. Z jejich branže se téměř podařilo vytlačit armádu a policii. A to právě s poukazem na ekonomičnost provozu – napsali jsme o ní hodně, ale patrně bude dobré to jasně shrnout na jednom místě.

Foto: SAR výcvik
Foto: SAR výcvik  

Policie České republiky

Policie ČR nakoupila v minulosti deset strojů EC 135 Eurocopter, z toho 3 ve zdravotní výbavě. Nyní provozuje pro LZS jen 2 vrtulníky (Praha).

Klady:     

  • moderní letový park
  • kvalitní letecký výcvik a jeho širokospektrální zaměření
  • připravenost pilotů pro IFR lety, speciální SAR výcvik
  • použitelné pro nouzové stavy
  • není přímá závislost na financích – provoz je v rámci mandatorních výdajů
  • možnost masivnějšího nasazení techniky v případě potřeby

Zápory:

  • vysoká finanční náročnost celého komplexu – provoz i nákup
  • pomalejší reakce na případné legislativní změny a zadání– nutno brát v potaz povinnost plnění ostatních úkolů pro resort a stát

Armáda České republiky

Získala deset polských strojů W-3A Sokol, z toho 6 kusů ve zdravotní výbavě. Nyní provozuje 1 kus pro LZS (Plzeň-Líně) a 1 kus pro SAR (Praha-Kbely).

Klady:     

  • tyto vrtulníky zásadně převyšují ostatní (viz pondělní článek)
  • kvalitní letecký výcvik a jeho širokospektrální zaměření
  • připravenost pilotů pro IFR lety, speciální SAR výcvik
  • použitelné pro nouzové a válečné stavy
  • není přímá závislost na financích – provoz je v rámci mandatorních výdajů
  • možnost masivního nasazení techniky v případě potřeby
  • vysoká přepravní kapacita

Zápory:

  • velmi vysoká finanční náročnost celého komplexu – provoz i nákup
  • pomalá reakce na případné legislativní změny a zadání– nutno brát v potaz povinnost plnění ostatních úkolů pro resort  a stát

Civilní provozovatelé

Jedná se o klasický podnikatelský subjekt, který při provozování této činnosti vytváří zisk  Jeho nabídka služeb se přizpůsobuje legislativnímu rámci, který je pro dané období platný. Do ceny služeb jsou zahrnuty amortizace, provozní náklady a zisk, které jsou plně hrazeny zadavatelem. Firmy Alpha Helicopter a DSA provozují vrtulníky Bell a Eurocopter.

Klady:     

  • moderní letový park
  • efektivní a ekonomické využití prostředků, nízká celková zřizovací cena
  • vysoká flexibilita při změně právního rámce a změně požadavků zadavatele

Zápory:

  1. přímá závislost na financích – provoz i přistavení techniky je účtováno dle smlouvy s Ministerstvem zdravotnictví
  2. nízká přepravní kapacita
  3. omezená použitelnost pro nouzové stavy
  4. nepoužitelnost pro válečné stavy
  5. nízká připravenost pilotů pro IFR lety – příliš drahý výcvik snižuje zisk
  6. pouze ekonomicky zaměřený letecký výcvik, jeho úzké zaměření - nákup vycvičených pilotů  

Co z toho plyne? Pořád to, na co jsme upozornili už v původním vydání seriálu, ale zde je to možná díky rozčlenění do bodů ještě více do očí bijící – stát pro armádu a policii investoval do vrtulníků, z nichž většina je dnes na zemi nebo prodaná. S původními počty by policie a armáda zvládly hravě zajistit celé území ČR.

 Foto: SAR výcvik
Foto: SAR výcvik 

Místo toho se po změně legislativy ve prospěch soukromých provozovatelů nejen musely zželet využití svých vrtulníků, ale rovněž lidí. Někteří z bývalých armádních a policejních pilotů dnes pracují pro soukromé firmy. Ty vydělaly už na tom, že nemusely investovat do výcviku takových pilotů. A vydělávají dál, aniž by měl pacient jistotu, že pro něj vzlétnou, v čemž hraje situaci zase to, co jsme více popsali v pondělí a v úterý – totiž technické možnosti soukromých vrtulníků a snaha jejich provozovatelů je „optimálně“ opořebovat.

 autor: Jiří Kohout

Foto: SAR výcvik
Foto: SAR výcvik

Komentáře

vrtule

10. 12. 2014

Nevím zda toto forum má být místem hlásání parciálních zájmů členů ozbrojených složek nebo korektním informačním místem. Každopádně zde publikovaný seriál o LZS/sokolech je značně neobjektivním a neodborným pokusem o popis situace i když chápu, že výběrové řízení na provozovatele LZS se blíží. 1. Všude v Evropě jsou pro LZS používány vtrulníky kat. EC 135 apod. nikoli Sokoly. Proč asi? 2. Cena EC je nesrovnatelně nižší oproti sokolu. O ceně oprav není třeba hovořit viz. stanovisko AČR, kde oprava sokolu stoji jako 2x Mi17 3. Z hlediska provozu v noci atd. nejsou sokoly ničím výjimečné, naproto stejné parametry může mít EC, viz EC LZC v Ostravě, který operuje v noci 4. Hlavní čiností LZS je doprava pacientů od nehod. Pro takovou činnost je Sokol naprosto nevhodný- hluk vers. heliporty nemocnic ve městech, hmotnost vers. nosnost heliportů atd... 5. Argumentace o velikosti kabiny a vybavení spec. technikou v sokolu je naprosto zcestná. Rozhoduje počet takových případů za rok. Stejnou logikou bychom mohli argumentovat, že část pacientů přestaneme převážet na vyšetření sanitkami a budem je vozit vrtulníky. Ano je to možné a pár případům by to pomohlo, ale je to neefektivní. Moderní medicína je z velké části o tomto dilematu (chceme platit extrémně drahou transplantaci plic 69 letému s vidinou, že mu prodloužíme život o 5 let ?) 6. Info o výjimečných parametrech LZS provozované AČR v mlze, námraze atd jsou už doslova nepravdy 7. Stejně tak informace o ceně letové hodiny - pokud armáda pilotům a personálu neplati za hotovost- viz soud s piloty SAR a LZS o desítky milionů korun, jak chcete cenu porovnávat? 8. Zcela jsou pomíjeny a smíchány nutné požadavky pro LZS a požadavky, které si pro piloty vymýšlí AČR. V případě provozu LZS AČR by za peníze ministerstva zdravotnictví byl mimo rozpočet AČR v podstatě provozován výcvik armádních pilotů na úrověň pro LZS naprosto nepotřebnou. 9. Piloti soukromých společností stejně jako policie kryjí v ČR veškerou LZS až na jedno stanoviště AČR, nemají sokoly a nejsou známy žádné případy, kdy by poskytovali službu horší než AČR, spíše naopak - viz nehoda vlaku ve Studénce. 10. Do nákladů naprosto nejsou započítané náklady na chaotickou dislokaci AČR kdy vrtulník z Plzně lítá do Kbel cvičit, personál ve Kbelích atd.. Resume - je empiricky potvrzeno - dosavadní fungování LZS v ČR - že Sokoly a AČR nepřinášejí státu ani pacientům v podobě LZS žádnou přidanou hodnotu oproti soukromým poskytovatelům. Naopak umožňují armádě provozovat neprosto civilní činost ovšem za peníze a výsluhy, které odpovídají činosti bojové. Nelze prostě sloučit požadavky na civilní LZS a požadavky armády na další schopnosti vrtulníků v jednom stroji. Respektive lze jak se snaží naznačit autoři, ale za cenu, že ČR bude mít nějdražší LZS v Evropě. Naprosto nezpochybnitelně a) sokoly nemají díky svým parametrům a ceně oprav budoucnost v LZS, mohou ji mít v armádě jako víceúčelové stroje b) pokud chce AČR nadále provozovat LZS musí nakoupit vrtulníky určené pro LZS např. EC c) zcela logicky však EC nemají žádný význam pro obranyschopnost ČR (např. vojenská verze EC 135 je naprosto nekonkurenceschopná z pohledu potřeby bojových činností) d) AČR zde není proto aby dělala záchranou službu e) jakýkoli provoz LZS tedy konzumuje prostředky a oceňuje piloty, kteří nemají v AČR co dělat. Tyto prostředky mají být použity pro skutečnou výcvikovou a obrannou činost určnou k BOJI/OBRANĚ - Čáslav, Náměšť, Pardubice f) schopnost převézt zraněného vojáka může mít univerzální vojenský vrtulník v MEDEVAC konfiguraci. Stejný typ může být schopen nést zbraně atd. Takový typ je všek pro LZS jak je provozovány v celé Evropě naproto zbytečný a drahý. Tedy Celou LZS v ČR by měli zajišťovat soukromé subjekty vrtulníky spcializovanými na LZS na základě veřejné soutěže. Schopnost armády převážet zraněné stejně jako provádět SAR by měl plnit univerzální vrtulník (typ xx) ve zdravotnické resp.pátrací konfiguraci, stejný typ bude současně plnit organickou součást techniky v Náměšti (vzájemně se podporující s Mi171š tzn, schopnost nést zbraňové systémy, průzkumu, SAR atd.) - používat takový vrtulník na přepravu od dopravních nehod je nesmysl jak již je napsáno výše) V Náměšti dislokovaní piloti by pak měli mít na svých Mi 171š a vrtulních xx (za na LZS ušetřených penězích) nalétané skutečné výcvikové hodiny (viz nutný rychlovýcvik před angažmá v Afganistánu z důvodu předchozího chabého výcviku). Současná praxe kdy sokoly krouží nad Kbely pilotům žádné schopnosti použitelné pro obranu ČR a spolupráci v rámci NATO nepřináší.

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

FROGMAN