Vojenské drony 5: Marine UAV Squadron a jejich Pioneer

 24. 08. 2015      kategorie: Obranné akvizice - výstroj, výzbroj, technika    

Pro lepší představu o praktickém využití bezpilotních letounů menších kategorií tentokrát představíme jednotku, která s nimi operuje a celkově se o ně stará, a sice ve prospěch Marine Expeditionary Force (MEF).

Začněme výčtem úkolů, která má představovaná droní letka plnit:

  • Letecký průzkum, sledování, označování cílů (RSTA);
  • sledování oblastí s označenými cíli, oblastí zájmu/vlivu ad.;
  • pátrací a záchranné operace pro havarovaná letadla a osoby;
  • zajištění real-time informací o pohybu cílů;
  • získání přehledu o bojových ztrátách/poškození cílů;
  • podpora bezpečnosti ve vytyčeném území;
  • transmitační stanice pro vzdálenější jednotky;
  • využitelnost při výcviku a další…

Největší riziko pro zdárné bojové nasazení bezpilotních prostředků představují podle zkušeností protivzdušná obrana, přenosné protiletadlové systémy, v neposlední řadě elektronické útoky. Velmi rizikové je setkat se s pilotovaným letounem a především vrtulníkem. Proto se musí při plánování letů dbát, aby se mise neprováděly stejnými trasami.

Marine UAV Squadron je organickou součástí Marine Aircraft Wing a podléhá tak administrativnímu i operačnímu velení ACE – Aviation Combat Element. Může operovat v módu general support nebo direct support, kdy ji řídí velitel jednotky, k níž je pro konkrétní misi přičleněna. Aby byla schopna širokou škálu svého nasazení zvládnout, skládá se z následujících organizačních částí:

Administrative Department | Intelligence Dept. | Logistics and Supply Dept. | Safety Dept. | Operations Dept. | Aviation Maintenance Dept. | Communication Platoon | Motor Transportation Platform.

Marine UAV Squadron dále podléhá autoritě Federálního úřadu pro letectví (FAA), pakliže operuje ve vzdušném prostoru USA. Když jsou drony ve vzdušném prostoru v zámoří, musí to být vždy na základě pravidel Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a pochopitelně na základě smluv s dotčenými státy a jejich organizacemi.

Letová posádka (skutečně nazývaná Flight Crew) sestává z osob na pozicích:

  • Internal Pilot (účastní se plánování, předletové kontroly, vyhodnocení mise, především je zodpovědný za činnost všech přidělených UAV)
  • Payload Operator (zodpovídá za využití sensorů – kamer – přenos a komunikaci získaných dat)
  • Imaginery Analyst (vyhodnocuje a archivuje veškerá získaná data, a to již v průběhu mise, poté píše reporty, předává je zpravodajcům – Intelligence Officers)
  • Maintenance Officer (stará se o upevnění užitečného nákladu, doplňování paliva a dalších technickou přípravu aúdržbu, během mise pomáhá řešit technické problémy)
  • External Pilot (může být zapojen při vzletu a přistání)

Živé video mohou mít k dispozici všechny osoby v dosahu antény, kromě toho jsou jeho klíčové části dostupné na Secret Internet Protocol Router Network (SIPRNET), kde si je může prohlížet každý s příslušným oprávněním.

A nakonec s čím Marine UAV Squadron létá – to je UAS Pioneer, který se skládá z pěti letounů, pozemní kontrolní stanice (Ground Control Station – GCS), trekovací a kontrolní jednotky, přenosné řídící stanice (Portable Manually Control Station – PCS) a čtyř stanic pro vzdálený příjem.

Pioneer už je letoun větší než než známější Raven či Scan Eagle, patří do vyšší kategorie. Rozpětí křídel u něj činí 17 stop a maximální vzletová hmotnost může dosáhnout 205 kilogramů. Je schopen stoupat do výšky až 15000 stop a vydržet ve vzduchu 5 hodin.