Recenze: 101 nejoblíbenějších Chuckových chuckovin

22. 09. 2020      kategorie: ARMÁDA ČR

Tahle kniha se prodává na Velehradě hned vedle Bible. To není další vtip o Chucku Norrisovi. Koupila jsem ji tam začátkem léta. Obchod plný modlitebních knížek a růženců, takže jsem napoprvé odešla bez suvenýru. Venku se kolegyně chlubila koupí Parabible, že je v regálu vpravo vzadu hned vedle Norrise. Cože, Chucka? Vrátila jsem se a koupila obě. „Nejnovější zákon“ z pera kultovního herce je jednou z nejlepších knih, které jsem kdy četla. A má hodně co dočinění nejen s vírou, ale vůbec životem. A pak také s armádou a válečnými veterány, což je moje dobrovolnické zaměření.

chuck

Český název knihy zní „Jaký je doopravdy Chuck Norris: Fámy a fakta“. Napsal osobně Chuck Norris. Přesněji, psal ji společně s přítelem Toddem  A. DuBordem, kaplanem, který jej mimo jiné doprovázel na 15 vojenských základnách v Iráku roku 2007. Jinak to není jediná kniha, kterou Walker Texas Ranger, mistr světa v bojových sportech a občanský aktivista vydal. Mezi zcela seriózní díla se řadí také třeba jeho Black Belt Patriotism: How We Reawaken America nebo Against All Odds: My Story.

Ostatně, už pár let sleduji jeho týdenní sloupky na nezávislé americké platformě https://www.creators.com/author/chuck-norris. Vyznačují se jasnou strukturou, zacílením a srozumitelným jazykem, stabilními hodnotovými východisky a bezchybnou citační etikou. Chuck Norris nejen píše, ale před tím také hodně čte a provádí důkladné rešerše, takže by mohl být inspirací i pro nejednoho novináře.

Ale zpátky ke knížce o 101 chuckovinách. Jak název napovídá, je členěna do 101 krátkých, asi třístránkových, kapitolek, z nichž každá začíná nějakým vtipem či hláškou typu „Chuck Norris dokáže rozplakat i cibuli“. Nejednou četba rozpláče spíše vás, mnohokrát rozesměje, ale především přivede k přemýšlení nad životem a třeba i k překonání vlastních slabostí.

Na konci každé „lekce“ se nachází nějaký přiléhavý citát jiné osobnosti a také Chuckovo pravidlo. Se souborem všech jeho pravidel se čtenář seznámí již na začátku a oproti klasickému Desateru je třeba uznat, že Chuckova verze je prostě lepší.

chuck norris kniha

Jednotlivé kapitolky se týkají kdečeho. Někdy jde o vtipnou historku z natáčení či vzpomínku na některého ze slavných kolegů, která v sobě nicméně skrývá jisté ponaučení. Jindy se týká přelomového životního zážitku, včetně matky a dětí týraných otcem alkoholikem nebo ztráty bratra ve Vietnamu. A ještě jindy jde o kritiku dnešní společnosti a takzvaných kulturních válek, které k nám z USA doléhají teprve dnes v podobě metoo, cancel culture, Black Lives Matter apod.

Tento mix se střídá svižným tempem, což napomáhá tomu, abyste texty doslova hltali. Začnete a když jste u Chuckoviny číslo 25, říkáte si, že to dočtete aspoň do třicítky a pak už konečně knihu odložíte. Jenže u třicítky si řeknete, že chcete pokračovat ještě ke čtyřicítce. Na konci vás štve, že to nepokračuje, ale pomyslíte si, že si to teď v klidu přečtete celé ještě jednou.

Výsledný dojem je kompaktní a smysluplný. Poskytuje smíření, nadhled a motivaci být ještě lepším člověkem, přesně jako Bible. Vlastně je to paradoxní – zatímco věřící knihu uznávají, pročež ji najdete jako jedinou svého druhu v nabídce knihkupectví přímo ve Velehradu, kdejaký fanda Norrise, konzervativec nebo zkrátka řadový čtenář o ní neví a nezavadí – a kdyby, nevěnoval by jí v běžném knihkupectví mnoho pozornosti, protože by si pomyslel, že jde jen o „další biografii“ či encyklopedii vtipů.

Osobně mám načteno hodně z klasické, odborné i filozofické literatury, a tak jen s velmi mírnou nadsázkou mohu říct, že až Chuck Norris mi otevřel oči. Jsem upřímně vděčná, že jsem tuto knihu objevila. Přečtete si ji nebo ji někomu pořiďte k Vánocům, osobně garantuji, že čtenáře nezklame. (K objednání např. zde.)

Autorka je předsedkyní Spolku VLČÍ MÁKY