Účastníci setinové rally v Bosně a Hercegovině vzdali hold českým veteránům

 28. 11. 2022      kategorie: ARMÁDA ČR    

Arben Tafallari je účastník i pořadatel mnoha rally. Letos v létě zrealizoval svůj mnohaletý sen – uspořádal s přáteli ze South Bohemia Cars Club setinovou rally po Bosně a Hercegovině, jejíž trasa vzdala hold českým vojákům padlým na tomto území v rámci operací k nastolení míru po občanské válce v bývalé Jugoslávii. Jak napovídá Arbenovo jméno, sám z oblasti pochází, vyrostl však v Česku a je „Čech jako poleno“. Rally nazvanou „Call of South“ musel kvůli covidu o dva roky posunout a další několikaměsíční zpoždění má náš rozhovor, protože tento mladý muž je stále „v pohybu“.

 

Můžete popsat trasu a poslání setinové rally Call of South? Proč se odehrávala právě v Bosně a Hercegovině? Kolik kilometrů jste celkem najeli?

 

Trasa naší setinové rally v roce 2022 vedla při západní hranici země, a to od severu - Bosanske Krupy, po jih k Mostaru. A proč právě Bosna? Tato země mě uchvátila při mých cestách už dříve. Od první chvíle jsem si zamiloval zdejší přírodu i obyvatelstvo a už po první mé cestě jsem věděl, že se o toto chci podělit. V rámci podniku, tudíž bez přesunu z a do České Republiky, nás každého čekalo více než 1300 km.

 

Kolik posádek se zúčastnilo a s jakými výsledky? Neodradilo některé přihlášené, jak se zvedly ceny pohonných hmot?

 

Posádek nám přijelo 15, i když přihlášených bylo původně 18. Dvouletý odklad z původního termínu však způsobil, že nám asi 3 posádky nedorazily. Ohledně cen benzínu a nafty jsme ale žádné diskuse nezaznamenali. Bodování pak probíhalo na základě plnění různých úkolů jako uklízení místní přírody, podpora lokálních obchodů, či zjišťování různých informací vázaných na konkrétní místa, a především dle ujetých vzdáleností. Posádky si měly najít co nejkratší cestu mezi jednotlivými body daných etap. Všem se dařilo nadmíru dobře.

 

Můžete jmenovat nejdůležitější či nejatraktivnější místa, přes která rally vedla? A jak jste tato místa vybírali?

 

Tohle je asi velmi subjektivní. Pro mě mezi nejdůležitější body jistě patřily pomníky našim padlým vojákům, a to jak v Bosanské Krupě, tak u Stipaniči, neméně pak i samotné místo našeho bivaku u jezera Šator. Krásných a lákavých míst ale bylo více než dost. Výběr lokalit jsem pak měl na starosti především já a to na základě mých předešlých návštěv země.

 

rally památník 3

 

Výtěžek z akce pomůže českým válečným veteránům. Proč jste si zvolili právě toto využití?

 

Tady hrály velkou roli tři věci. V první řadě to, že mi přijde ideální spojit to, co člověka baví, s tím, že může pomoci někomu potřebnému. Druhou pak je inspirace v mém srdcovém závodu Budapest-Bamako, což je největší amatérská rallye na světě, v níž má účastník možnost snížit si cenu startovného tím, že naloží a po trase rozveze nějakou humanitární pomoc - čím více pomoci, tím vyšší sleva. No a třetí věcí je má celoživotní blízkost k “zelenému”.

 

Kvůli covidu jste Call of South dva roky odkládali. Vymysleli jste v mezičase nějaký náhradní program? A jak složité bylo vrátit se po takové době k původnímu plánu – stačilo ho jen oprášit, nebo jste si museli celou trasu najet znovu?

 

Odklady byly těžké. Zejména pak odklad o druhý rok v roce 2021 byl rozhodnutím z rozumu, ale proti srdci. Když v roce 2020 přišla pandemie, měli jsme “štěstí” v tom, že přišla dříve, než jsme vyrazili vše připravovat do Bosny. Být to naopak, byl by to finanční průšvih. Takto jsme měli hotové jen některé části od stolu a bylo tak možné je jen schovat do šuplíku a použít později. Stejně tak již zaplacené startovné jsme po konzultaci s přihlášenými převáděli na další ročník.

 

I ten druhý odklad jsme víceméně nechali odhlasovat komunitně a naprostá většina si tak start jen opět odsunula. Letos jsme pak aktualizovali již hotové podklady z roku 2020 a poté v dubnu vyrazili vše připravit do Bosny. Nakonec padlo i rozhodnutí tento první ročník nezdražit a všichni, včetně letos přihlášených, tak mohli startovat za původní cenu z roku 2020. Bylo to takové poděkování té skvělé komunitě, kterou máme. Jako náhradní program jsme pak v roce 2020 uspořádali alespoň víkendovou akci v ČR s názvem Autotábor.

 

Rally krajina

 

Vystudoval jste v oboru automotive, později jste však "přešaltoval" do oboru bezpečnosti, takže vás od mládí zajímala oblast motorismu a bezpečnostních složek?

 

Je to tak. Studium v automotive jsem si zvolil zejména z toho důvodu, že jsem v té době neměl nikoho, kdo by mi tyto znalosti mohl předat. Srdce mě ale vždy táhlo k bezpečnostním složkám, zejména pak k Policii ČR. To mě ovšem přešlo s přílivem informací o negativních stránkách služby, já tak nemusel projít smutným zjištěním až po nástupu (smích). Nastoupil jsem tak do soukromého sektoru a v průběhu času poznal spousty lidí ve službě, ať už u PČR či AČR, a z řady z nich se stali dlouhodobí přátelé.

 

Jaká je historie a vývoj setinových rally a kdy jste se s ní poprvé setkal? Potřebuje k nim účastník nějaké speciální vybavení a dovednosti? Podle fotografií se zdá, že je naopak záhodno koupit pro ně nějakou ojetinu pomalu na odpis.

 

Na otázku historie asi nedokážu odpovědět, nicméně mé první setkání přišlo někdy kolem roku 2009, kdy jsem se jedné akce zúčastnil jako navigátor. To, co mě samotného zaujalo a v čem vidím největší výhodu setinových či orientačních rallye, je fakt, že většinu z nich absolvujete v normálním provozu standardním automobilem způsobilým k provozu na pozemních komunikacích. Stačí vám jen nějaká aplikace měřící ujetou vzdálenost, řidič a navigátor. A jaké auto je vhodné pak záleží na konkrétní akci. Naši orientační soutěž Call of South absolvovala posádka třeba i v sériové Fabii první generace a bez úhony.

 

Pořádal jste nebo jste se účastnil i jiných motoristických akcí? Poslední dobou jsou velmi populární, ale nedávno se například jedna konala napříč rumunským národním parkem, a tak si Češi trhli mezinárodní ostudu. Kdyby se někdo chtěl setinové rally v zahraničí účastnit, může si předem nějak ověřit, že bude legální?

 

Mým domovským motorsportem je už pět let rallycross, ale v průběhu let jsem si vyzkoušel leccos, a to jako závodník, pořadatel nebo při zajišťování bezpečnosti. Ta vzrůstající popularita orientačních rallye napříč státy je dle mého spíše lokálního charakteru. V zahraničí jsou podobné akce již řadu let. Pravdou ovšem je, že s nárůstem jisté popularity u nás se zvyšuje počet účastníků a jejich diverzita. Tam už je to pak na každém pořadateli, jaká si nastaví pravidla či jak se postaví k případným problémům.

 

Jako potenciální účastník však nemáte moc možností, jak dopředu vědět, jak moc (ne)organizovaný daný podnik bude. Za nás mohu říct, že Call of South probíhá dle platných zákonů našich i místních, pravidla máme taková, abychom předešli všemožným problémům, místa, které navštěvujeme, uklízíme nejen po nás, a navrch všeho máme aktivní podporu a kooperaci přímo s Velvyslanectvím Bosny a Hercegoviny v Praze. A i když všichni účastníci podepisují prohlášení, že se akce účastní na vlastní odpovědnost, vždy se jim snažíme v maximální možné míře jako organizační tým pomoci. Ať už jde o problémy technické či třeba zdravotní.

 

Rally výtěžek

 

Uvažujete o  dalším ročníku Call of South?

 

Ano, můžete si do kalendáře zapsat datum 1.7. - 9.7. 2023. Kontaktuje nás přes webovky, tam právě vyšly nové informace k ročníku 2023.

 Autor: Arnošt Zeman