Využití dronů na záchrance: Při infarktu přiletí na pomoc defibrilační přístroj

 19. 01. 2015      kategorie: ZZS    

Většina z nás si umí dobře představit využití bezpilotních letounů armádou nebo pro přepravu balíků, jak avizoval Amazon a u nás Alza. Škodolibé napadne šmírovat za pomoci UAV (unmanned aerial vehicles) alias dronů třeba opalující se sousedky. Ale tyhle malé létající stroje mohou také zachraňovat životy!

V Holandsku se představil dron s defibrilátorem

Doslova ambulantní dron (Ambulance Drone) se zrodil pod šikovnýma rukama holandského studenta Aleca Momonta coby jeho absolventská práce. A může se stát do budoucna nadějí osob s náhlým srdečním selháním, protože do jeho útrob je zabudován automatizovaný externí defibrilátor (AED). Ten známe ve formě kufříku již z mnoha míst s velkou koncentrací lidí. Stačí připevnit elektrody a přístroj sám podá potřebný výboj k obnově srdeční činnnosti.


Video: Ambulantní dron

Pokud by existovala síť stanovišť ambulantních dronů vybavených AED, mohl by je na dálku aktivovat dispečink zdravotní záchranné služby pouhým zadáním údajů o poloze volajícího zachránce. Dron by k němu okamžitě vzlétl a není pochyb, že by na místo přiletěl o několik minut dříve než sanitka – a to je zásadní, protože mozkové buňky odumírají po pěti minutách.

Kdy se tedy defibrilační drony stanou na stanovištích záchranky samozřejmostí?

Pochopitelně by bylo nutné vyřešit celou řadu možných komplikací – drony by musely mít perfektně naprogramované letové koridory, aby cestou do něčeho nenarazily. Úplně ideálně by přenášely obraz z kamery operátorovi záchranné služby. Většina předpisů evropských států, ČR nevyjímaje, ovšem přikazuje, aby pilot-operátor měl dron neustále na dohled. Záchranka by ale mohla mít výjimku.

ambulantdron
Foto: Ambulantní dron (zdroj SBS.COM.AU)

Zásadní by bylo vůbec rozmístění ambulantních dronů - ten od Momonta je schopen pokrýt území o rozloze 12 čtverečných kilometrů, což je relativně málo. Limitem není jen výdrž baterií (profesionální drony se udrží ve vzduchu až hodinu), ale také rychlost letu (při rozumné rychlosti 50 km/h uletí za 6 minut jen 5 km). A samozřejmě počasí, protože drony by neměly létat za snížené viditelnosti, při riziku námrazy apod.

Každopádně zdánlivé překážky k nasazení ambulantních dronů jsou pro konstruktéry při dnešním překotném vývoji otázkou možná pouhých měsíců. Násobně déle spíše potrvá, než společnost přijme drony a jejich hemžení nad našimi hlavami jako něco normálního a dokonce užitečného. První automobily ostatně také vyvolávaly obavy a odpor. K pozitivnímu přijetí veřejností může ambulantní dron holandského studenta výrazně přispět, což si ostatně jako svůj cíl vytkl i sám Momont.

O drony projevila zájem Horská služba ČR

Nakonec ještě zajímavost – z hlediska vývoje a nasazení dronů ČR rozhodně nespí. Pokud zůstaneme u problematiky záchrany lidského života, tak krkonošská Horská služba už projevila zájem o dron, který by dokázal doletět ke ztracené osobě s užitečným nákladem typu vysílačky, termofólie a energetické tyčinky. Setrval by pak jako vyslanec naděje až do příchodu lidských záchranářů. Český startup Robodrone, který byl horskou službou osloven, se ale pořádně zapotí při hledání řešení mrazuvzdorného drona...

medajlonek_paskova