Armádní youtubeři vysvětlují nákup BVP. Míjí ale podstatu problému.

 11. 06. 2019      kategorie: ARMÁDA ČR    

Že bude největší vojenská zakázka dekády podrobena veřejné diskusi a drobnohledu médií, se dalo čekat. Největší vášně budí změny v zadání. Přechod od požadavku na bezosádkovou věž k osádkové se nezdá zcela zdůvodněn, k čemuž video představitelů AČR nepřispívá. Generál Opata a další v něm apelují, že nové obrněnce potřebujeme. Copak ale právě tohle někdo zpochybňoval?

Do videa se jako první opřely Lidovky.cz, které pod titulkem „VIDEO: ‚Jsem generál Opata a mám pro vás velice důležité sdělení!‘ Armáda kvůli supertendru změnila styl komunikace“ obsah představuje a následně slovy odborníka na marketingovou komunikaci podrobuje ostré kritice: „Ten text je nepochopitelný, nikoho nepřesvědčí ani to nevysvětlí…“

Pod to se nelze než podepsat. O tom tendru se intenzivně mluví a píše druhým rokem. Za celou tu dobu se neobjevil snad ani náznak nějaké anti-kampaně ve stylu „Armáda zbytečně utrácí“, „Armáda by měla dalších třicet let jezdit v BVP-2“. Veřejnost dnes ozbrojeným silám fandí a přeje víc než kdy dříve.

Co se týče zainteresované veřejnosti, tzv. military komunity, ta modernizaci techniky fandí o to více, že zná parametry té současné. Právě od ní zaznívají kritické hlasy, ale vůbec ne kvůli náhradě zastaralých a zanedbaných BVP-2. Fanoušci AČR chtějí pro vojáky to nejlepší, zejména pak bezpečnost a udržitelnost.

Logicky se značná část vojenských srdcařů přiklání k nejmodernějším německým BVP PUMA. A protože vývoj poctivě sledují již od příprav tendru, neuniklo jim, že v prvotním zadání poptávala armáda bezosádkové věže. Tento fakt žádné bouřlivé debaty nebudil, vše se změnilo až v momentě, kdy letos na jaře došlo k obratu o 180 stupňů.

Obsah, způsob a načasování finální specifikace bohužel působí účelově. Jako by parametry měly vyřadit dva ze čtyř potenciálních dodavatelů. Právě o tom se už dva měsíce vydatně debatuje na speciálních fórech jako facebooková skupina Vše o ozbrojených silách. Objasněno to nebylo a „přelomové“ video armádních youtuberů na tom nic nemění. K této otázce se vůbec nevyjadřuje.

A co se týče zpracování videa, je to takové… Nic proti způsobu přímého oslovení diváka, sic poněkud krkolomnému. Kdyby byl takový obsah komunikován před rokem, trefil by se. Jenže teď, v červnu 2019, se na obrazovce objeví text „NALÉHAVÉ!“, až by se jeden lekl, že začíná mobilizace. Dozvídáme se přitom, co už dávno víme. Z tohoto hlediska se video vskutku nepovedlo a lze předpokládat, že zapůsobí spíše jako přilévání vody do vařícího oleje.